Bild
Bild: Sjöfartsverket
;
Tema:

31 akuta skeppsvrak längs svenska kusten

Längs svenska kusten vilar tusentals skeppsvrak. 300 av dessa bär på miljöfarlig last och 31 är klassade som en akut miljöfara och måste saneras. Saneringsarbetet är kostsamt och beräknas innebära kostnader på många miljarder.

Nio av Sveriges mest akuta vrak ligger längs den skånska kusten. Ett av dessa är Villon som gick till botten utanför Simrishamn 1986 och innehåller olja.

– Östersjön är hårt trafikerad och den mesta trafiken går igenom Öresund. Många av båtarna som sjunker hamnar i Skåne om de inte hamnar på andra sidan gränsen till Danmark eller Tyskland. Om det blir ett större läckage får vi en oljekatastrof när det driver in mot kusten, skadar fåglar och fiskar och är svårt att sanera. Men det vanligaste är ändå att vraken läcker lite i taget och då är det vrakens omgivande miljö som blir skadad, säger Frida Åberg, som är utredare på Havs- och vattenmyndigheten till Sveriges radio.

Att sanera vraken beräknas kosta mångmiljardbelopp, men då många av vraken är gamla finns det ofta ingen möjlighet att ställa något rederi till svars. De tre högst prioriterade vraken är "Harburg" vid Lindingö på östkusten, samt "Thetis" vid Kungshamn och "Skytteren" utanför Måseskär på västkusten.